Europe Dutch Drivers United!

Dejavu. Ik wilde vandaag een grotere pinion op de raptor leggen. Ik merkt al gelijk dat er speling op de shaft zat. Ik kon hem net de hand naar beneden duwen. Lijkt ook al een beetje vastgelopen te zijn. Wat een bagger motors. Gebeurde bij mn eerste raptor ook al:
Ik ga het ook maar eens proberen met de Lipos.

Net nog een stuk gereden met de Raptor. Eerste issue heeft zich al voor gedaan. Er zit een onbalans in de 'shaft' van de motor.. kan hem met gemak wiebelen. Kan ik dit verhelpen of contact opnemen met Conrad? Nu al motorische problemen na z'n tweede ritje...
Reply van @Sandracer_NL Ik vermoed dat het door de lagers komt. Ik reed de voorste motorlager de tweede rit helemaal kapot; zand ingekomen In combinatie met meestal zeer matige kwaliteit motorlagers. Nadat ik er nieuwe lagers in heb gelegd en wat tape rondom de opening bij de motorshaft nooit meer problemen gehad.

Ik heb nog een spektrum 1250kv liggen. Zou dat een goede (tijdelijke) oplossing zijn?

Edit: voorste lager ligt in 10 stukken. Motor shaft is ook niet te draaien zonder de voorste lager. Achterste is nog prima. Is de motor helemaal vast gelopen en is het einde verhaal?

Last edited:
Dejavu. Ik wilde vandaag een grotere pinion op de raptor leggen. Ik merkt al gelijk dat er speling op de shaft zat. Ik kon hem net de hand naar beneden duwen. Lijkt ook al een beetje vastgelopen te zijn. Wat een bagger motors. Gebeurde bij mn eerste raptor ook al:

Reply van @Sandracer_NL Ik vermoed dat het door de lagers komt. Ik reed de voorste motorlager de tweede rit helemaal kapot; zand ingekomen In combinatie met meestal zeer matige kwaliteit motorlagers. Nadat ik er nieuwe lagers in heb gelegd en wat tape rondom de opening bij de motorshaft nooit meer problemen gehad.

Ik heb nog een spektrum 1250kv liggen. Zou dat een goede (tijdelijke) oplossing zijn?

Edit: voorste lager ligt in 10 stukken. Motor shaft is ook niet te draaien zonder de voorste lager. Achterste is nog prima. Is de motor helemaal vast gelopen en is het einde verhaal?

Zonder de voorste lager gaat de shaft/rotor deels tegen de magneten aankomen. Dan kan je met de hand draaien vergeten. Zit er op de rotor wel nog een geel/grijs achtige epoxy of is dat eraf gesleten?
Kijk anders even of je met een nieuwe lager wel weer kan draaien, het voordeel van de Raptor is dat alle 18 lagers dezelfde maat hebben. EDIT: de motor lagers hebben wel een andere maar dan de overige 8 lagers.

Het helemaal kapot gaan (uit elkaar vallen) van de standaard lagers heeft mij ook een achter carrier n een achter crwon gear en input pinion gekost. Vandaar mijn advies om z.s.m. ALLE lagers te vervangen (ik weet dat je een hele set lagers hebt klaarliggen)😉.

1250kv is op 4s wel heel erg laag, en aangezien er geen 20+ pinion op de Raptor kan ga je daar geen plezier van hebben (veel te langzaam). Maar met 1250kv en 6s zit je bjjna op dezelfde toeren als 2000kv op 4s. Dus dat is een optie voor morgen, mocht de motor kapot zijn zijn.

Last edited:
Zonder de voorste lager gaat de shaft/rotor deels tegen de magneten aankomen. Dan kan je met de hand draaien vergeten. Zit er op de rotor wel nog een geel/grijs achtige epoxy of is dat eraf gesleten?
Kijk anders even of je met een nieuwe lager wel weer kan draaien, het voordeel van de Raptor is dat alle 18 lagers dezelfde maat hebben. EDIT: de motor lagers hebben wel een andere maar dan de overige 8 lagers.

Het helemaal kapot gaan (uit elkaar vallen) van de standaard lagers heeft mij ook een achter carrier n een achter crwon gear en input pinion gekost. Vandaar mijn advies om z.s.m. ALLE lagers te vervangen (ik weet dat je een hele set lagers hebt klaarliggen)😉.

1250kv is op 4s wel heel erg laag, en aangezien er geen 20+ pinion op de Raptor kan ga je daar geen plezier van hebben (veel te langzaam). Maar met 1250kv en 6s zit je bjjna op dezelfde toeren als 2000kv op 4s. Dus dat is een optie voor morgen, mocht de motor kapot zijn zijn.
Ik zal de motor morgen weleens meenemen. Ik heb momenteel geen lagers voor de motor liggen. Ik zal na het seizoen zeker de lagers gaan wisselen.

Ik heb ook nog een 2200kv 4274 liggen. Misschien dat ik die er dan wel in doe met 18 pinion.

Ik zal de motor morgen weleens meenemen. Ik heb momenteel geen lagers voor de motor liggen. Ik zal na het seizoen zeker de lagers gaan wisselen.

Ik heb ook nog een 2200kv 4274 liggen. Misschien dat ik die er dan wel in doe met 18 pinion.
Ik heb ook nog wel wat 4274 motors liggen eventueel oa een FTX 2000kv en een spectrum 2050kv

Ik zal eens kijken of de kinderen mee willen op 7 oktober, ik heb wel eens zin om zo'n bashdagje mee te maken. Er is zeker geen plek om met de Infraction te rijden? En kan er op die locatie ook een beetje leuk gecrawld worden?

Infraction wordt lastig daar.. Er is wel een (heel smal) fietspad, maar dat was het ook. De weg er naar toe is onderdeel van een fietsroute. Durf weinig plekken hier in de buurt aan te wijzen waar een Infraction goed te gebruiken is.

Crawlen kan wel, ligt genoeg hout om zelf een route te maken

Infraction wordt lastig daar.. Er is wel een (heel smal) fietspad, maar dat was het ook. De weg er naar toe is onderdeel van een fietsroute. Durf weinig plekken hier in de buurt aan te wijzen waar een Infraction goed te gebruiken is.

Crawlen kan wel, ligt genoeg hout om zelf een route te maken
Ja, da's precies het probleem met de infraction/felony en in zekere zin ook de limitless... die mooie geasfalteerde parkeerplaatsen die je in de US hebt, zijn hier nauwelijks. Of het zijn klinkers, of er staan overal stoeprandjes, of het is te druk of het is te klein...

Prima, dan blijft die lekker thuis!

Morgen rond de middag 23 graden en dan door naar 26 graden, lekker weer voor een bashdag😎.
Deze week nog een wielhex (niet van mij) gerepareerd.

IMG_0191.jpeg

IMG_0192.jpeg

zo een klein schade rapport:
Spektrum motor is weer in orde. Uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en doet het weer. Ik haalde er een klein zwart stukje (plastic..) uit. Ik vermoed dat die de boel heeft geblokkeerd. Lagers even schoon gemaakt en de eerste test is positief.

Xmaxx is wel Traxxas tough, maar niet de Esc. Even xmaxx forum de vraag uitgezet en dit schijnen de eerste stadia te zijn van een Esc wat er mee ophoudt op termijn.
Kortom elektrisch is de Xmaxx bout. Daar enigszins al rekening mee te hebben gehouden ligt er al een max6 klaar. Vind het alleen wel vervelend dat het al zo snel is.

@rotauq @Sandracer_NL
Kunnen jullie nog een korte samenvatting geven over welke lagers ik moet komen. Keramisch (niet volledig) voor de motor, gesealde lagers voor de rest.
Daarna werd de uitleg teveel (lees: technisch) voor mijn kleine brein :ROFLMAO:

@ Als iemand onderstaande artikelen heeft liggen, dan graag even een PM sturen:
https://www.toprc.nl/arrma-body-pos...MI8-H9-_KvgQMVnJxoCR1A1gTKEAQYCCABEgLogPD_BwE
https://www.toprc.nl/arrma-body-pos...MInZu4yPOvgQMVUFFBAh2UCg97EAQYAyABEgKRi_D_BwE en 4 van die lange post sets.

Last edited:
In de motor: hybrid keramische lagers, ofwel metalen buitenkant met keramische balletjes erin. Van buiten zien deze er uit als ‘gewone‘ metalen lagers. In de praktijk worden deze veelal keramische lagers genoemd en de volledig keramische lagers (die wil je niet) Full ceramic bearings.

Voor de rest rubber sealed lagers; zijn beter bestand tegen vuil. Hebben de code RS (Rubber Seal) of 2RS als de seal aan beide kanten zit (dat wil je).

Voor in de goed beschermde lagers, zoals die in de diff behuizingen zou je ook gewone metalen lagers kunnen pakken, maar ook daar kunnen de rubber sealed lagers.

Dan heb je ook nog een indicatie van hoe nauwkeurig de toleratie is; ABEC. Hoe hoger het cijfer erachter des te beter de tolerantie. ABEC 3 of 5 is voor bashen voldoende, 9 is het hoogste maar ook een heel stuk duurder en overkil voor bashen in mijn optiek. Ook kom je i.p.v. ABEC ook wel eens P tegen, en die gaat dan weer de andere kant op om het makkelijk te maken; lager getal is dan nauwkeuriger. P6 staat gelijk aan ABEC 3.
Mijn motor lagers (hybrid ceramic) zijn ABEC 3 (P6) en die zijn prima.

View attachment 322793

Mooie bash locatie gevonden op Gran Canaria, duinen van Maspalomas :)
Haha. Vorig jaar daar ook geweest met gezin. Oudste vond het vreemd dat er heel veel mannen liepen zonder zwembroek🤣😅😅

Als je van Italiaans houdt zit daar overigens wel leuk klein restaurantje; Time Maspalomas.

Last edited:
Welk dubbelzijdig tape gebruiken jullie? De foam tape die ik nu heb houdt een Esc niet goed vast.

Morgen rond de middag 23 graden en dan door naar 26 graden, lekker weer voor een bashdag😎.
Deze week nog een wielhex (niet van mij) gerepareerd.

Hoe doe je dat als ik vragen mag? Heb hier nog een setje originele Typhon wielen waarvan 2 van de 4 hexes gaar zijn

Back