Europe Dutch Drivers United!

This site may earn a commission from merchant affiliate
links, including eBay, Amazon, and others.
Hahaha ik raak ook nog regelmatig bomen stenen en sloten. Landen na springen gaat soms goed ???

Jij raakt sloten? Als in? Die dingen waar water in staat.. Oops.. Das er niet goed voor..!
Zelf raak ik soms nog wel eens een plas.. Waarvan je vantevoren meestal niet weet hoe diep ze zijn.. En hoe ik het voor elkaar krijg..? Meestal zijn ze te diep!!
 
Mannen..

We hebben hier redelijk wat nieuwe bestuurders..
Voor hen wilde ik deze even delen:

Het hoe, en waarom het "venten" van je banden belangrijk is..


Video Credits: @Rich Duperbash

Ik gebruik de manier zoals Rich laat zien.. Een stukje messing buis.. Iedere LHS kan je hieraan helpen.. Ik kocht een lengte van een meter voor 3eu..
Waarom niet gewoon een boortje? Omdat als je een boortje neemt.. En door het rubber heen schiet.. Het boortje meteen je foam pakt en deze kapot trekt..

Zoals Rich uitlegt zorgt het venten ervoor dat:

* Zand, wat door de gaatjes aan de binnenkant van de velg wordt aangezogen, weer naar buiten kan.. Zand in het wiel zorgt voor een onbalans.. Wat nadelige effecten heeft op lagers, assen en diffs
* Water, zie boven, ook gelijk weer naar buiten wordt geslingerd.. Water in je wiel verpest je foam!
* Ballooning wordt niet tegengegaan.. Maar wel deels verminderd..
 
Eindelijk de Badlands 2.8 zijn binnen & gemonteerd met de 17mm hex extenders.
Vandaag eens kijken of het echt een "andere auto" is geworden, qua wegligging & gedrag in bochten.
 
Last edited:
Hoe maken jullie je auto schoon na een flinke bash sessie? Kan het gewoon onder de tuinslang en daarna de bewegende delen inspuiten met siliconenspray?
 
Tandenborstel en kwastje & goed laten drogen, zo doe ik het. Spatwaterdicht ja, maar om nu vol de tuinslang erop te zetten, zou ik niet doen.
 
Tandenborstel en kwastje & goed laten drogen, zo doe ik het. Spatwaterdicht ja, maar om nu vol de tuinslang erop te zetten, zou ik niet doen.
Electronica is toch waterdicht?
 
Electronica is toch waterdicht?

Dat is een lange discussie.. De electronica is "waterproof".. Regen en sneeuw zijn geen probleem.. Wat plassen overleeft ie ook wel.. En enkele keer kopje onder in een sloot ook.. Zo heeft @FHE bewezen..
Maar om nou na iedere goede sessie (in mijn geval 1× per week) de tuinslang er doorheen te jagen.. Mij niet gezien..

Voor mij.. Een ouderwetse behangkwast (lijkt op handveger, maar dan smal) een tandenborstel voor de krappe hoekjes.. En lucht..

EDIT:

Vocht en je stock lagers.. Die gaan niet samen!!!
 
Last edited:
Ik probeer alles zoveel mogelijk met allerlei borstels te reinigen, en daarna met de compressor alles wegblazen. Daarna alle niet elektronica inspuiten met een quick detailer, afdoen met een doen en daarna drogen met lucht
 
Met water afspoelen kan maar er komt dan toch ook water in je diffs en lagers, die houden daar niet echt van. Je body kan natuurlijk wel met water.
Water maakt ook niet echt schoon, of je moet vol in de modder hebben gereden.
Ik gebruik ook perslucht om alles goed schoon te blazen, ook de elektronica. Daarna met de tandenborstel en het beste van allemaal: babydoekjes!
Die maken echt goed schoon en laten een klein laagje olie achter. Gewoon een groot pak halen van de goedkoopste die je kan vinden.
Je banden kan je wassen met milde zeep en een borstel en daarna een laagje wd40 er op met een kwast, net of ze helemaal nieuw zijn.
Dit is handig voor lastige plekken en gaten waar een as doorheen loopt:

€ 0,90 | 10pcs Nylon Tube Brushes Straw Set For Drinking Straws / Glasses / Keyboards / Jewelry Cleaning Brushes Kitchen Clean Tools https://s.click.aliexpress.com/e/cfFM0XS0

42475
 
Met water afspoelen kan maar er komt dan toch ook water in je diffs en lagers, die houden daar niet echt van. Je body kan natuurlijk wel met water.
Water maakt ook niet echt schoon, of je moet vol in de modder hebben gereden.
Ik gebruik ook perslucht om alles goed schoon te blazen, ook de elektronica. Daarna met de tandenborstel en het beste van allemaal: babydoekjes!
Die maken echt goed schoon en laten een klein laagje olie achter. Gewoon een groot pak halen van de goedkoopste die je kan vinden.
Je banden kan je wassen met milde zeep en een borstel en daarna een laagje wd40 er op met een kwast, net of ze helemaal nieuw zijn.
Dit is handig voor lastige plekken en gaten waar een as doorheen loopt:

€ 0,90 | 10pcs Nylon Tube Brushes Straw Set For Drinking Straws / Glasses / Keyboards / Jewelry Cleaning Brushes Kitchen Clean Tools https://s.click.aliexpress.com/e/cfFM0XS0

View attachment 42475
Bedankt voor je tips!
 
Altijd goed! Hoe bevalt de Kraton 4S?

Dik tevreden! Is mijn eerste wagen dus heb geen vergelijkingsmateriaal, maar een vriend heeft de granite mega brushed. En ik weet nu al dat ik die snelheid snel saai zou vinden. Ik vind het wel lastig om info te vinden want wil bijvoorbeeld graag weten welke shockolie ik nodig heb en hoeveel K diff olie voor voor/mid/achter.
 
Dat is een lange discussie.. De electronica is "waterproof".. Regen en sneeuw zijn geen probleem.. Wat plassen overleeft ie ook wel.. En enkele keer kopje onder in een sloot ook.. Zo heeft @FHE bewezen..
Maar om nou na iedere goede sessie (in mijn geval 1× per week) de tuinslang er doorheen te jagen.. Mij niet gezien..

Voor mij.. Een ouderwetse behangkwast (lijkt op handveger, maar dan smal) een tandenborstel voor de krappe hoekjes.. En lucht..

EDIT:

Vocht en je stock lagers.. Die gaan niet samen!!!

? ik zit ook nog te wachten op een lagerset, via Jims Bearings
 
? ik zit ook nog te wachten op een lagerset, via Jims Bearings

Ik heb een volledige set AVID's besteld.. Gelijk 6 diff lagers reserve erbij.. Was voor 30$ klaar! Liggen alleen al 4!! Dagen bij customs in NL.. Kan nu dus al een week nix.. Truck ligt helemaal uit elkaar.. klaar om ze in te bouwen!
Dik tevreden! Is mijn eerste wagen dus heb geen vergelijkingsmateriaal, maar een vriend heeft de granite mega brushed. En ik weet nu al dat ik die snelheid snel saai zou vinden. Ik vind het wel lastig om info te vinden want wil bijvoorbeeld graag weten welke shockolie ik nodig heb en hoeveel K diff olie voor voor/mid/achter.

De olie diktes staan allemaal in je manual.. Zoek de bladzijdes waar de exploded views van je shock en diff zijn uitvergroot er even bij.. Daar staan ze..

Hier een kleine hulp.. Wat er gebeurd als je afwijkt van de stock diff oils..

Hoe lager de CST/CPS.. Hoe dunner
Hoe hoger de CST/CPS.. Hoe dikker

CST is de stock aanduiding.. CPS is een "alternatieve" aanduiding.. Ene merk werkt met CST.. Het andere merk met CPS..

Ongeveer is het zo dat 10.000 CPS gelijk staat aan 9.000 CST

IMG_20190626_183728.jpg


Voor je shocks:
Dunner = zachter
Dikker = harder

Weet niet of de 4s lijn ook met extra shockpistons wordr geleverd..? Zijn zwarte kunststof schijfjes met gaatje erin.. Deze kun je ook gebruiken om de hardheid aan te passen.. Omdat de diameter ervan verschilt..
Als de shocks olie door 5 gaatjes van 1.4mm moet drukken gaat dat uiteraard namelijk makkelijker als door 5 gaatjes van 1.2mm
 
Last edited:
Dik tevreden! Is mijn eerste wagen dus heb geen vergelijkingsmateriaal, maar een vriend heeft de granite mega brushed. En ik weet nu al dat ik die snelheid snel saai zou vinden. Ik vind het wel lastig om info te vinden want wil bijvoorbeeld graag weten welke shockolie ik nodig heb en hoeveel K diff olie voor voor/mid/achter.
Zoals Mike al schreef staan de standaard olie diktes in je manual.

Zwaardere diff olie betekent dat het diff minder draait en de krachten meer gelijk worden verdeeld over beide uitgaande assen. Voor betekent dat meer stuur en achter meer overstuur.
Als je op een track rijdt met scherpe bochten wil je veel diff werking en dus dunne olie. Als je veel power hebt en mega power slides wil maken kan je beter dikkere olie gebruiken. Het is ook een beetje uitproberen wat bij je rijstijl past.
Aan de shocks zou ik niet teveel wijzigen. De olie en de veren zijn op elkaar afgestemd. Sterkere veren hebben zwaardere olie nodig.
 
Zoals Mike al schreef staan de standaard olie diktes in je manual.

Zwaardere diff olie betekent dat het diff minder draait en de krachten meer gelijk worden verdeeld over beide uitgaande assen. Voor betekent dat meer stuur en achter meer overstuur.
Als je op een track rijdt met scherpe bochten wil je veel diff werking en dus dunne olie. Als je veel power hebt en mega power slides wil maken kan je beter dikkere olie gebruiken. Het is ook een beetje uitproberen wat bij je rijstijl past.
Aan de shocks zou ik niet teveel wijzigen. De olie en de veren zijn op elkaar afgestemd. Sterkere veren hebben zwaardere olie nodig.

Zie foto onder tbv de diff en shock olie voor Outcast/Kraton 4s.
Ik kon ze niet zo snel vinden in de manual maar wel op de website.

20190707_075108.jpg
 
Zoals Mike al schreef staan de standaard olie diktes in je manual.

Zwaardere diff olie betekent dat het diff minder draait en de krachten meer gelijk worden verdeeld over beide uitgaande assen. Voor betekent dat meer stuur en achter meer overstuur.
Als je op een track rijdt met scherpe bochten wil je veel diff werking en dus dunne olie. Als je veel power hebt en mega power slides wil maken kan je beter dikkere olie gebruiken. Het is ook een beetje uitproberen wat bij je rijstijl past.
Aan de shocks zou ik niet teveel wijzigen. De olie en de veren zijn op elkaar afgestemd. Sterkere veren hebben zwaardere olie nodig.

Bedankt allebei! Klopt dat ik in de manual al wat zag, alleen staat het daar met cst en op de websites waar ik het wil kopen met cps (of andersom) ik wist dus niet dat dat gelijk lag. Dus voor je diff kan je er een klein beetje mee spelen voor andere rijeigenschappen. Kan het eventueel ook fout gaan?
Zie foto onder tbv de diff en shock olie voor Outcast/Kraton 4s.
Ik kon ze niet zo snel vinden in de manual maar wel op de website.

View attachment 42524
Dus voor de diff is het voor/mid/achter hetzelfde?
 
EDIT: Ja en nee.. 6000 voor en achter.. Niks in het midden.. Gezien het feit dat de 3s en 4s modellen daar geen diff hebben maar die slipper..
Haha kan je nagaan, ik heb echt een hoop te leren. Wil even zeggen dat ik jullie allemaal zeer behulpzaam vind. Mijn dank daarvoor. Dus voor en achter dezelfde olie en in het midden waar dus de motor tegenaan zit niet wat dat is geen diff maar een slipperclutch
 
Back
Top