Europe Dutch Drivers United!

This site may earn a commission from merchant affiliate
links, including eBay, Amazon, and others.
Online is inderdaad nog niet wat het moet zijn, mail contact verloopt langzaam. Jammer dat ze zover nog niet zijn.
Mijn brcc is nog orgineel, wacht nog op de badland wielen & bumper. Maar tapen zeg je? Ik heb de vislijn methode gezien & dat ze de banden eraf halen,dat ;aatste wou ik niet doen. Waarom maken ze geen wielen die niet baloonen of althans niet zo extreem dat het het rijgedrag beiinvloed.
 
Mijn brcc is nog orgineel, wacht nog op de badland wielen & bumper. Maar tapen zeg je? Ik heb de vislijn methode gezien & dat ze de banden eraf halen,dat ;aatste wou ik niet doen. Waarom maken ze geen wielen die niet baloonen of althans niet zo extreem dat het het rijgedrag beiinvloed.

Wikkelen:
Je kunt ze inderdaad omwikkelen met visdraad.. Neem daarvoor wel visdraad waar geen "rek" inzit.. Nylon is daarom geen optie.. Neem een "braid" van .30mm ofzo..
* Denk aan 3 tot 5 wikkelingen..
* Op 2 of 3 punten per band, uiteraard wel tussen het profiel

Tapen:
Haal de band van de velg (of koop losse banden en velgen) en draai deze binnenste-buiten.. Maak de band schoon.. Eventueel een beetje opschuren.. Neem een rol duct-tape en plak deze iets meer als 1 wikkeling op het loopvlak (wat later dus weer de binnenzijde wordt).. Draai de band terug.. Schuim er weer in.. En terug op de velg lijmen..
Het raster van touwtjes in de duct-tape zorgt ervoor dat het loopvlak niet meer/minder vervormt..

De meeste van onze bandjes zijn gewoon een gegoten stuk rubber.. En kunnen de centrifugale krachten van de 4s+ (ligt aan de auto) niet meer aan..
Hoe breder het loopvlak en hoe hoger de wang van de band hoe meer deze balonnen.. De MT banden hebben er dus meer last van als bijv de half zo brede buggy banden..
Er komen inmiddels steeds meer "belted" banden op de markt.. Hierin zit eigenlijk het duct-tape touwtjes raster in de band meegegoten.. Alleen is dit uiteraard een proces waar meer werk (en materiaal) bij komt kijken.. En dus zijn deze bandjes een stuk(je) duurder..
Dacht dat pro-line pas echt heel kort geleden de 1e offroad belted banden heeft aangekondigd.. Badlands uit mijn hoofd.. Maar dat moet je even googlen..
Ik ben nog niet geheel thuis in de diff olie, moet je om het balloonen tegen te gaan dan dikkere olie gebruiken of juist dunnere? Mijn outcast heeft volgens mij nu dikte 5000 in de diffs.

Dat heeft met meerdere dingen te maken.. En ligt er een beetje aan wat je precies tegen wil gaan..

Mijn Typhon vreet voorbanden for breakfast..
In mijn Typhon..
Zit standaard 7k achter, 10k midden, 7k voor

Het middendiff verdeeld de output naar voor en achter.. Omdat voor en achter dezelfde dikte olie hebben draaien ze alletwee even makkelijk..
Bij het accelereren neemt de druk op de achterwielen toe en op de voorwielen af.. En omdat de voorwielen net zo makkelijk draaien als de achterwielen, met te weinig grip.. Slippen ze eigenlijk.. En gaan ze balonnen..

Om dit tegen te gaan.. Moet je er voor dus wat dikkere olie instoppen.. Omdat ze dan simpelweg wat minder makkelijk draaien.. Ik ga zelf binnenkort van 7k naar 8k om te kijken wat dat voor mij doet..

Hier een kleine uitleg wat er gebeurd als je de olie veranderd.. Aan jou om te kijken wat je wilt.. Want.. Iedere verandering die een bepaald voordeel brengt, geeft mogelijk op een ander punt een nadeel..

Credits: @WoodiE
IMG_20190626_183728.jpg
 
Last edited:
Ik ben nog niet geheel thuis in de diff olie, moet je om het balloonen tegen te gaan dan dikkere olie gebruiken of juist dunnere? Mijn outcast heeft volgens mij nu dikte 5000 in de diffs.

Wat Mike al aangaf dikkere olie erin dus.
Heb in de typhon zelf nu 10 20 10 zitten.
Kwam toemen als tip mee aan ?
 
Cps
Volgens mij t zelfde alleen ander merk

Haha.. Daar zit een hele studie aan vast.. Tenzij je voor natuur- en sheikunde een 10 op je eindlijst had staan... Kan zelfs google je er niet mee helpen.. LOL! Het ene merk werkt met CST (stock arrrma is in CST) het andere merk werkt met CPS..

Jouw 20k CPS is in ieder geval niet het dubbele van de stock 10k CST.. Wat het wel is.. Idk!
 
Haha.. Daar zit een hele studie aan vast.. Tenzij je voor natuur- en sheikunde een 10 op je eindlijst had staan... Kan zelfs google je er niet mee helpen.. LOL! Het ene merk werkt met CST (stock arrrma is in CST) het andere merk werkt met CPS..

Jouw 20k CPS is in ieder geval niet het dubbele van de stock 10k CST.. Wat het wel is.. Idk!


Inderdaad ben ook aan het zoeken geweest wat de verschillen zijn wat @Mike-NLD al aangeeft je kan er volgens mij op afstuderen.. Wat ik wel begrepen heb is dat de waarde die bij Cst of CPS nagenoeg gelijkwaardig zijn. Of te wel de viscociteit. Je hebt ook nog WT= Weight dat is weer iets anders. En het ergste is van die notatie is dat je daar 2 verschillende lijsten heb. En die zijn niet helemaal het zelfde..

Ik heb nu in mijn Kraton voor 30K midden 75K en achter 20K CPS... Dit heb ik op aanraden van RC-Freaks. Maar als ik op dit forum gaat zoeken kom verschillende waardes tegen. bv. (voor de Kraton) voor 60K midden 100K oplopend naar 500K en achter 40K

Eigenlijk kan je het niet fout doen. Het is ook maar net hoe jij met je wagen omgaat en hoe deze voor jouw rijdt. Dus het is ook nog eens een persoonlijke instelling..

Als je ballooning wilt tegengaan, moet je iedergeval je midden diff een hogere viscociteit er in doen.. Ik zou proberen met 100K en dan uitproberen.
 
Inderdaad ben ook aan het zoeken geweest wat de verschillen zijn wat @Mike-NLD al aangeeft je kan er volgens mij op afstuderen.. Wat ik wel begrepen heb is dat de waarde die bij Cst of CPS nagenoeg gelijkwaardig zijn. Of te wel de viscociteit. Je hebt ook nog WT= Weight dat is weer iets anders. En het ergste is van die notatie is dat je daar 2 verschillende lijsten heb. En die zijn niet helemaal het zelfde..

Ik heb nu in mijn Kraton voor 30K midden 75K en achter 20K CPS... Dit heb ik op aanraden van RC-Freaks. Maar als ik op dit forum gaat zoeken kom verschillende waardes tegen. bv. (voor de Kraton) voor 60K midden 100K oplopend naar 500K en achter 40K

Eigenlijk kan je het niet fout doen. Het is ook maar net hoe jij met je wagen omgaat en hoe deze voor jouw rijdt. Dus het is ook nog eens een persoonlijke instelling..

Als je ballooning wilt tegengaan, moet je iedergeval je midden diff een hogere viscociteit er in doen.. Ik zou proberen met 100K en dan uitproberen.

En dan heb je, en daar begint het eigenlijk allemaal mee.. Het type auto dat je rijdt..

Ondanks dat namelijk alle drivetrain componenten hetzelfde zijn in alle autos, zijn dit namelijk de stock diff olie types:

Midden:
IMG_20190627_072817.jpg


Voor/achter:
IMG_20190627_072756.jpg


Trek hieruit je conclusies wat de bepaalde soorten olie doen met de rij karakteristieken van de verschillende autos..
 
Ik heb nu in mijn Kraton 50k-500k-20k.
De planning is om vanavond te gaan rijden en kijken hoe het bevalt.
Ik reed al een tijdje met 50k voor en dat was al een stuk beter dan de originele setup.

Overigens viel het niet mee om aan 500k te komen, die was nergens op voorraad en dan hebben de meeste shops alleen de Traxxas 500k maar dan betaal je € 8,95 voor 20ml. Ik heb nu een adres in België gevonden die 100k, 200k, 300k en 500k in normale flesjes van 20oz. levert voor € 5,50. (20oz. = ongeveer 60ml)
 
Last edited:
Conrad.nl voor allerlei zaken als LiPo's, laders, banden, goedkope remote (Reely is hun eigen merk maar vaak goedkoper dan het origineel)
https://www.rc-speedhouse.com/ voor diff & shock oil + shims
https://www.horizonhobby.de/ voor Arrma onderdelen (hier bestellen ook alle LHS in Nederland)
http://www.stlouisrc.com/ via Ebay voor onderdelen (goedkoopste met verzenden vanuit de US)
https://hobbyking.com voor LiPo's, laders, onderdelen, toebehoren (kies EU of UK warehouse om geen invoerbelasting te betalen)
 
Ik sla alle links met info op in een word bestand, dat scheelt later veel zoekwerk. Dank voor jullie medewerking, maar elke dutchie is hiermee geholpen toch?
Als je voor een paar centen brushless wilt knallen op het water kijk eens hier FT012 (heb er zelf ook 1 gekocht, ca €81 geen douane of invoerkosten bij banggood) Link
 
Last edited:
https://hot-racing.com

USA
Ik sla alle links met info op in een word bestand, dat scheelt later veel zoekwerk. Dank voor jullie medewerking, maar elke dutchie is hiermee geholpen toch?
Als je voor een paar centen brushless wilt knallen op het water kijk eens hier FT012 (heb er zelf ook 1 gekocht, ca €81 geen douane of invoerkosten bij banggood) Link

? zo dan....dat bootje vaart echt hard, ????
 
Geloof me dat bootje is een echte aanrader voor dat geld, je vind er veel filmpjes over op YouTube
Uit China dus ca 2 weken levertijd. Bestel je bij Alie, dan is de kans groot op douanekosten etc. daarom ga ik voor Banggood.
En zoek je nog een snelle auto schaal 1:18 voor je zoontje neem dan de HS 18311 voor € 39 kan hij meerijden met jouw Arrma.
Dit is ook een aanrader met 36km p/u. Filmpje
Heb er 1 gehad voor ik de Arrma BRCC kocht omdat ik toch wat groter, meer power en stabiliteit wou.
Nee ik heb niks met Banggood, ik wou jullie alleen een paar goedkope tips aan de hand doen.
Ik zie net exact hetzelfde bootje met een andere naam in het wit bij TopRC voor 149,90
 
Last edited:
Conrad.nl voor allerlei zaken als LiPo's, laders, banden, goedkope remote (Reely is hun eigen merk maar vaak goedkoper dan het origineel)
https://www.rc-speedhouse.com/ voor diff & shock oil + shims
https://www.horizonhobby.de/ voor Arrma onderdelen (hier bestellen ook alle LHS in Nederland)
http://www.stlouisrc.com/ via Ebay voor onderdelen (goedkoopste met verzenden vanuit de US)
https://hobbyking.com voor LiPo's, laders, onderdelen, toebehoren (kies EU of UK warehouse om geen invoerbelasting te betalen)

www.rcmart.com hebben echt bijna alles aftermarket zooi..
Laatst voor bijna 60eu besteld..

20190619_170721.jpg


En als je dan geluk hebt.. Betaal je geen import kosten.. Omdat ze de douane proberen te foppen.. In mijn geval gelukt!
 
Back
Top