Europe Dutch Drivers United!

This site may earn a commission from merchant affiliate
links, including eBay, Amazon, and others.
En wat leeft langer? Een kleinere motor met grote pinion of een grote met een iets kleinere? Een pinion is desnoods vlug gewisseld en kost niets, een nieuwe motor dan toch eerder.
 
En wat leeft langer? Een kleinere motor met grote pinion of een grote met een iets kleinere? Een pinion is desnoods vlug gewisseld en kost niets, een nieuwe motor dan toch eerder.
Bij dezelfde snelheid zal een sterkere motor met lagere kv (maar met een grotere pinion) lagere toeren draaien, dus beter voor je lagers.
Zie het een beetje als 200km/u willen rijden met een kleine viercilinder of een grote V8. De V8 zal dan nog veel reserve hebben, terwijl de viercilinder tegen het maximum aanzit.
Het ‘gevaar’ zit erin als je op een gegeven moment uit een sterkere motor het volledige vermogen wilt gaan halen, dus wilt proberen 300km/u uit die V8 wilt gaan halen omdat die 200 zo makkelijk gaat😄.
Edit: een 4082 motor heeft ongeveer 20% meer vermogen (Watt) dan een 4074, en een 4092 nog eens ongeveer 20% meer.
 
Last edited:
En ik zie juist, Corally zegt dat dit een 41mm motor is, de andere zijn 42mm, da's dan ook niet ideaal of maakt die ene mm niet zoveel uit?
 
De Corally heeft dan een diameter van 41mm. De standaard in de serie is 40mm, wat ze dan allemaal zijn. Echter sommige motoren hebben van die zilverkleurige koelsleuven op de motor, dan noemen ze het een 42mm buitendiameter. Corally noemt dit blijkbaar een 41mm.

IMG_3378.jpeg


IMG_3379.jpeg
 
Ah, ze beschrijven met die mm dus de buitenkant, niet de effektive motor. Dan zal 42mm van Rocket ook zeker wel gaan.
 
View attachment 362398

Zo ziet het er momenteel uit.

Met de 4274-2500kv maak je dus wel echt de keuze er nooit een 6s batterij in te zetten. Het is wel jammer dat surpass bij de 82 en 92 zo snel daalt met kv en max voltage. Een 4282-2150 zal je gok ik al op een pinion van 19-20T moeten gaan zitten om dezelfde snelheid te behalen maar met minder inspanning voor de motor.
Het nadeel of voordeel, het is maar hoe je het bekijkt, is dat je tijdens het springen met lagere kv langzamer backflipt.

1713727941847.png


ps. Een motor trekt niet zomaar zijn maximum vermogen. Je auto(gewicht/vertanding/rolweerstand/...) bij een bepaalde snelheid is het vermogen wat je vraagt. De esc gaat dat dan regelen binnen de bandbreedte dat ie dat kan en je motor biedt dat met veel of weinig moeite aan
 
Hm, misschien toch wachten tot de 4292 1780kV weer op stock is. Meer opties is waarschijnlijk beter.
Dan best met nieuwe ESC erbij.

€dit: En weer op stock. Met ESC 148. Dan toch de betere keuze.

€dit2: de lijst die je maakte was voor 4274, met deze hier dan te gebruiken voor 4S en 6S? Volgens hen is die voor 3S tem 6S maar ja, zeggen kunnen ze veel.
 
Last edited:
Ik was vandaag op de Zurenhoek bij Bergen op Zoom en die locatie is zeer geschikt voor een RC bashdag.

Het grootste deel van de zandvlakte is natuurgebied en niet toegankelijk (boete) maar het toegankelijke deel is erg leuk met de RC.

1000020642.jpg
1000020664.jpg


Had nog wel een uitgelopen lager, pinion is niet best meer, spur gear heeft ook een optater gehad. Heb weer wat te doen.

1000020726.jpg
1000020676.jpg
1000020725.jpg
 
Vandaag kwam de 3665 2600kv binnen, hiermee heb ik pietsje meer vermogen, wat minder toeren en zou het wat koeler moeten lopen, vooral op 4s.

Net wel ondervonden dat m'n spur gear ook vergaan is. Het gat zat vanaf de fabriek niet helemaal in het midden, dus ik kon de mesh niet goed krijgen, aan de ene kant strak en aan de andere kant los. Dat is nu met het lager probleem (spur/slipper hing gewoon los aan 1 kant) erger geworden, dus de kant met de losse mesh is nu veel losser geworden. Volgende spur maar eens kritisch kijken of die wel goed is voordat ik hem ga gebruiken en die lagers wat beter in de gaten houden/vaker vervangen.

1000020727.jpg
1000020729.jpg
1000020728.jpg
 
UPDATE: KOMT HELAAS TE VERVALLEN (REGEN)!!
Tijd voor een bash dag!
Wanneer: Zaterdag 20 april
Tijd: vanaf 10uur tot meestal rond 15u-16u.
Iedereen is welkom, ook non-Arrma rijders.
Geen Nitro, maar alleen elektrische RC’s i.v.m. natuur/defensiegebied.
Locatie: Kuikensvendijk, Budel (Weerter-en Budelerbergen) GPS coördinaten 51.281941, 5.633742. (Voor degenen die vanaf de snelweg (A2) komen, de straat na het AZC/voormalige kazerne).

Als je de militaire schietbaan aan de rechterkant ziet liggen ben je de parkeerplaats van de bash plek ongeveer 750 meter voorbij gereden😄.
Het bash gebied is een paar minuten lopen vanaf de parkeerplek (tip: bolderkar):
1630442571551.png

UPDAE

jammer komt er nog een andere keer
Wil er wel bij zijn 😁wil me outcast 8s
Daar proberen 👍
 
Back
Top