Europe Dutch Drivers United!

This site may earn a commission from merchant affiliate
links, including eBay, Amazon, and others.
Terug van weg geweest, ik ben er weer :)
Ik kijk uit naar alle mooie zand locaties!
De auto's hebben inmiddels onderhoud gehad en de grote Typhon een kleine upgrade (zie mijn build thread)

4423.jpg


Typhon aero 1.jpg


Typhon aero 2.jpg
 
Dat ziet er goed uit👍. Blijft uniek; een offroad Limitless😄.

Euh... da's toch 'gewoon' een Typhon met een Limitless body? Een limitless heeft een hele andere achterkant, andere shocktowers, andere bumper, etc. etc.
Of ben ik nu heel erg captain obvious?
 
Euh... da's toch 'gewoon' een Typhon met een Limitless body? Een limitless heeft een hele andere achterkant, andere shocktowers, andere bumper, etc. etc.
Of ben ik nu heel erg captain obvious?
Je hebt gelijk, maar met die body lijkt het een offroad Limitless, wat er toch wel heel apart uit ziet😉.
 
Euh... da's toch 'gewoon' een Typhon met een Limitless body? Een limitless heeft een hele andere achterkant, andere shocktowers, andere bumper, etc. etc.
Of ben ik nu heel erg captain obvious?
Niet helemaal, het is een omgebouwde Mojave met kraton armen en shock towers en Limitless body. Maar het idee er achter is inderdaad om een grotere Typhon te maken :cool:
 
Na bijna 2 jaar ben ik ook weer terug… vandaag voor de 2e keer m’n V1 kraton uitgelaten met 4S en 6S. Was even vergeten hoe leuk het kan zijn😜. Maar ik denk dat ik de diffjes moet inspecteren want ik hoorde wat ‘ijzergeluid’…

Had inmiddels begrepen dat men het over ‘open’ en ‘LSD’ diffs heeft. Mijn oude heeft een open en de EXB heeft een LSD diff. Maar het exacte verschil begrijp ik nog niet helemaal. Wie kan/wil mij dit in Jip en Janneke taal uitleggen?

En ik had eerder deze week ook complete diffjes gevonden met GP4 markering dacht ik. Wat is dat dan?

Zijn er inmiddels echt bulletproof diffjes of moet je nog steeds pielen met shims?

Foto van vandaag. Op legerplaats Oirschot even uitgelaten….
16B7C5FF-6D68-42AC-9895-F1A88629B676.jpeg
 
Na bijna 2 jaar ben ik ook weer terug… vandaag voor de 2e keer m’n V1 kraton uitgelaten met 4S en 6S. Was even vergeten hoe leuk het kan zijn😜. Maar ik denk dat ik de diffjes moet inspecteren want ik hoorde wat ‘ijzergeluid’…

Had inmiddels begrepen dat men het over ‘open’ en ‘LSD’ diffs heeft. Mijn oude heeft een open en de EXB heeft een LSD diff. Maar het exacte verschil begrijp ik nog niet helemaal. Wie kan/wil mij dit in Jip en Janneke taal uitleggen?

En ik had eerder deze week ook complete diffjes gevonden met GP4 markering dacht ik. Wat is dat dan?

Zijn er inmiddels echt bulletproof diffjes of moet je nog steeds pielen met shims?

Foto van vandaag. Op legerplaats Oirschot even uitgelaten….
View attachment 282629
Dat ziet er ook uit als een mooie locatie👍. Legerplaats Budel/Weerterheide hier😉.
Shimmen is altijd belangrijk. Geen diff is bulletproof, ik had kapotte diff lagers, wat ik niet wist en heb zo drie LSD diffs(zowel open LSD als normale LSD) kapot gereden in een paar keer rijden.
De EXB modellen hebben de (GP4) diffs met LSD werking.

De LSD diffs (29mm) hebben sterkere onderdelen, zoals grotere ’spiral cut’ groeven voor meer contact tussen de input pinion en diff gear. Binnen de LSD diff zitten LSD schijven, waarmee je, afhankelijk in welke volgorde je erin zet, een minimale of maximale LSD setting kan krijgen. Het komt erop neer dat je dan bij rechtdoor rijden een meer ‘locked’ diff effect kan krijgen, zodat links en rechts evenveel power krijgen (goed voor rechtdoor stabiliteit).
Zodra er meer kracht op een kant van het diif komt (in bochten) bijvoorbeeld) kan het LSD diff toch een meer open diff effect geven, waardoor je beter kan sturen.

Dus je hebt een open diiff, een LSD diff met minimale LSD setting, LSD diff met maximale setting, EN… je hebt er nog één. Er is een ook Arrma part te koop, waarmee je je LSD disk kan vervangen door LSD shims, waardoor je een open LSD diff krijgt. Volg je het nog?🤣. Vandaar dat hier op het forum veelal wordt gesproken over een normaal of EXB diff en vervolgens of je een EXB diff met min of max LSD setting gebruikt.

Die GP4 diffs die je hebt gezien, zijn dus de sterkere EXB diffs. Echter Arrma levert ze al een tijd compleet aan in zowel Active (met de LSD disks) als de Open variant.

Ik heb volgens mij nog een nieuw Arrma open diff shims set voor (alle 3 de) EXB diffs liggen, dus bij interesse laat maar weten.
 
LSD is naast psychedelische drugs, ook de afkorting voor Limited Slip Differential, prima beschrijving hierboven, maar even zeggen wat de afkorting betekend wil ook wel eens handig zijn ;)


GPx staat toch voor Gear Profile van de voor/achter diffs en daarmee vooral de ratio van de overbrenging?
GP6 45/14
GP5 42/15
GP4 43/10 (standaard spiralcut?)
 
Dat ziet er ook uit als een mooie locatie👍. Legerplaats Budel/Weerterheide hier😉.
Shimmen is altijd belangrijk. Geen diff is bulletproof, ik had kapotte diff lagers, wat ik niet wist en heb zo drie LSD diffs(zowel open LSD als normale LSD) kapot gereden in een paar keer rijden.
De EXB modellen hebben de (GP4) diffs met LSD werking.

De LSD diffs (29mm) hebben sterkere onderdelen, zoals grotere ’spiral cut’ groeven voor meer contact tussen de input pinion en diff gear. Binnen de LSD diff zitten LSD schijven, waarmee je, afhankelijk in welke volgorde je erin zet, een minimale of maximale LSD setting kan krijgen. Het komt erop neer dat je dan bij rechtdoor rijden een meer ‘locked’ diff effect kan krijgen, zodat links en rechts evenveel power krijgen (goed voor rechtdoor stabiliteit).
Zodra er meer kracht op een kant van het diif komt (in bochten) bijvoorbeeld) kan het LSD diff toch een meer open diff effect geven, waardoor je beter kan sturen.

Dus je hebt een open diiff, een LSD diff met minimale LSD setting, LSD diff met maximale setting, EN… je hebt er nog één. Er is een ook Arrma part te koop, waarmee je je LSD disk kan vervangen door LSD shims, waardoor je een open LSD diff krijgt. Volg je het nog?🤣. Vandaar dat hier op het forum veelal wordt gesproken over een normaal of EXB diff en vervolgens of je een EXB diff met min of max LSD setting gebruikt.

Die GP4 diffs die je hebt gezien, zijn dus de sterkere EXB diffs. Echter Arrma levert ze al een tijd compleet aan in zowel Active (met de LSD disks) als de Open variant.

Ik heb volgens mij nog een nieuw Arrma open diff shims set voor (alle 3 de) EXB diffs liggen, dus bij interesse laat maar weten.
Je brengt mij op ideeen!! Ik werk ook op de kazerne (Ermelo, Harskamp, Tonnet, Oranjekazerne etc etc) en er zijn best wat stukken waar je ff met een Kraton oid los kan gaan. Ik ga meteen ff checken met de FBD en beveiliging of dat kan mits de desbetreffende stukje grond daar zich voor uitleent. Het moet natuurlijk allemaal veilig en verantwoordelijk blijven etc 🤣
 
LSD is naast psychedelische drugs, ook de afkorting voor Limited Slip Differential, prima beschrijving hierboven, maar even zeggen wat de afkorting betekend wil ook wel eens handig zijn ;)


GPx staat toch voor Gear Profile van de voor/achter diffs en daarmee vooral de ratio van de overbrenging?
GP6 45/14
GP5 42/15
GP4 43/10 (standaard spiralcut?)
Dat ziet er ook uit als een mooie locatie👍. Legerplaats Budel/Weerterheide hier😉.
Shimmen is altijd belangrijk. Geen diff is bulletproof, ik had kapotte diff lagers, wat ik niet wist en heb zo drie LSD diffs(zowel open LSD als normale LSD) kapot gereden in een paar keer rijden.
De EXB modellen hebben de (GP4) diffs met LSD werking.

De LSD diffs (29mm) hebben sterkere onderdelen, zoals grotere ’spiral cut’ groeven voor meer contact tussen de input pinion en diff gear. Binnen de LSD diff zitten LSD schijven, waarmee je, afhankelijk in welke volgorde je erin zet, een minimale of maximale LSD setting kan krijgen. Het komt erop neer dat je dan bij rechtdoor rijden een meer ‘locked’ diff effect kan krijgen, zodat links en rechts evenveel power krijgen (goed voor rechtdoor stabiliteit).
Zodra er meer kracht op een kant van het diif komt (in bochten) bijvoorbeeld) kan het LSD diff toch een meer open diff effect geven, waardoor je beter kan sturen.

Dus je hebt een open diiff, een LSD diff met minimale LSD setting, LSD diff met maximale setting, EN… je hebt er nog één. Er is een ook Arrma part te koop, waarmee je je LSD disk kan vervangen door LSD shims, waardoor je een open LSD diff krijgt. Volg je het nog?🤣. Vandaar dat hier op het forum veelal wordt gesproken over een normaal of EXB diff en vervolgens of je een EXB diff met min of max LSD setting gebruikt.

Die GP4 diffs die je hebt gezien, zijn dus de sterkere EXB diffs. Echter Arrma levert ze al een tijd compleet aan in zowel Active (met de LSD disks) als de Open variant.

Ik heb volgens mij nog een nieuw Arrma open diff shims set voor (alle 3 de) EXB diffs liggen, dus bij interesse laat maar weten.
Thanks voor de uitleg en reply. Ik kan het een beetje volgen maar ik moet nog veel inlezen merk ik. Gisteren m’n diffs weer geopend en voorzien van nieuwe olie (mag wel na 2 jaar 😜)

Tandjes zagen er nog goed uit van alle 3 de diffjes. Vond alleen vreemd dat ik eergisteren wat metaalgeluid hoorde, vandaar de inspectie/onderhoud van gisteren.

Als het vandaag droog is ga ik m wel even uitlaten, ben benieuwd.

Wat wil je voor de shims hebben? Had destijds zo een shim setje gekocht online maar dat was zo een setje van verschillende merken bij elkaar…
 
Beste Dutchies! Ik ben op zoek naar titanium skid plates voor de Vendetta. Top op heden nog niks kunnen vinden. Heb een wegracer gebouwd en zou het tof vinden als hij een beetje kan vonken als ik hem laag zet. Iemand een idee?
Dank alvast voor het meedenken!
 
Beste Dutchies! Ik ben op zoek naar titanium skid plates voor de Vendetta. Top op heden nog niks kunnen vinden. Heb een wegracer gebouwd en zou het tof vinden als hij een beetje kan vonken als ik hem laag zet. Iemand een idee?
Dank alvast voor het meedenken!
Ik denk dat er genoeg te vinden zijn, maar niet specifiek ontworpen voor de Vendetta.

Mijn aanpak zou zijn om gewoon zelf wat titanium plaatwerk te bestellen en ze zelf te maken. Uiteindelijk hoeft er maar een beetje titanium over het asfalt te schuren om vonken te maken.
 
Ik denk dat er genoeg te vinden zijn, maar niet specifiek ontworpen voor de Vendetta.

Mijn aanpak zou zijn om gewoon zelf wat titanium plaatwerk te bestellen en ze zelf te maken. Uiteindelijk hoeft er maar een beetje titanium over het asfalt te schuren om vonken te maken.
Inmiddels gedaan, plaatje van 2mm dik. Ben benieuwd. Heb vandaag mn eerste testen gedaan met mn Vendetta op 4S. Alles staal dus diffs, spur en pinion. Alleen de aandrijfassen zijn nog plastic. Moet tenslotte een zwak(ker) punt blijven wat je makkelijk kan vervangen.
Heb alleen Ali express 17mm wheel hexen gemonteerd maar hebben veel speling. Enige verbeterpunt tot zo ver. Zit een Slash kap op. Ligt stabiel. Blij mee!
 
Inmiddels gedaan, plaatje van 2mm dik. Ben benieuwd. Heb vandaag mn eerste testen gedaan met mn Vendetta op 4S. Alles staal dus diffs, spur en pinion. Alleen de aandrijfassen zijn nog plastic. Moet tenslotte een zwak(ker) punt blijven wat je makkelijk kan vervangen.
Heb alleen Ali express 17mm wheel hexen gemonteerd maar hebben veel speling. Enige verbeterpunt tot zo ver. Zit een Slash kap op. Ligt stabiel. Blij mee!
Krijg je de wielhexen niet vaster met wat shimms?
 
Krijg je de wielhexen niet vaster met wat shimms?
De wheel hex pins kwamen los, deze nu met Loctite vastgezet maar zitten niet 100% recht, de wielen wiebelen een beetje. Ga denk toch de asjes van een Typhon 3S gebruiken samen met de wheel hexen. Had op 4S met nog 'gas' over al 71 km/h geklokt. Nu ook nog de DX3 met AVC geïnstalleerd, ding is niet zo goed recht te houden, kijken of hetet AVC beter gaat.

Kan wel een build thread maken ;-)

Bedankt voor het meedenken!
Ik denk dat er genoeg te vinden zijn, maar niet specifiek ontworpen voor de Vendetta.

Mijn aanpak zou zijn om gewoon zelf wat titanium plaatwerk te bestellen en ze zelf te maken. Uiteindelijk hoeft er maar een beetje titanium over het asfalt te schuren om vonken te maken.
Vandaag een plaatje op maat geslepen en gemonteerd. Nog niet kunnen testen, ben benieuwd of het werkt. De vonken tijdens slijpen waren in ieder geval al mooi wit :)
 
De wheel hex pins kwamen los, deze nu met Loctite vastgezet maar zitten niet 100% recht, de wielen wiebelen een beetje. Ga denk toch de asjes van een Typhon 3S gebruiken samen met de wheel hexen. Had op 4S met nog 'gas' over al 71 km/h geklokt. Nu ook nog de DX3 met AVC geïnstalleerd, ding is niet zo goed recht te houden, kijken of hetet AVC beter gaat.

Kan wel een build thread maken ;-)

Bedankt voor het meedenken!

Vandaag een plaatje op maat geslepen en gemonteerd. Nog niet kunnen testen, ben benieuwd of het werkt. De vonken tijdens slijpen waren in ieder geval al mooi wit :)
AVC (of gyro of TSM, zoveel namen 😄) kan veel verschil maken. Op mijn DumboRC met gyro zit de simpele versie, waarbij alleen de stuurrichting wordt gecorrigeerd. Maar zelfs die maakt al behoorlijk verschil. De geavanceerdere versies corrigeren naast de stuurrichting ook de hoeveelheid vermogen.
Het is wel even goed te kijken hoeveel ondersteuning je nodig hebt. Vaak is 100% ondersteuning te veel van het goede en krijg je juist weer een te nerveus rijdende auto. Kwestie van langzaam opbouwen (10%, 20%, etc.) en kijken wat het fijnste rijdt.
 
AVC kan wonderen doen, maar eigenlijk moet de basis al goed zijn. Boven de 160km/h zou ik het niet meer gebruiken omdat de verversing frequentie de snelheid niet meer bij kan houden. Beste toepassing is drift auto's met achterwielaandrijving. Als de assen (of wielen banden zelf) niet stabiel zijn, krijgt ook avc dat niet gefixt.

De speling zit meestal op de as en de pin borgt de hex (en kan de hex meestal wel nog kantelen op de pin.
Een shimm tussen het lager en de wielhex kan ervoor zorgen dat de hex niet alleen op de pin vasthangt.
Voor een onroad vul ik het altijd op totdat de pin klemt en dus enkel met een hulpmiddel erin getikt kan worden. Wel altijd starten met een kleine ring zodat het lager niet gaat wringen. Als ie dan nog wobbelt, heb zijn de hexen gewoon bagger.
 
Back
Top