Europe Dutch Drivers United!

This site may earn a commission from merchant affiliate
links, including eBay, Amazon, and others.
De wide kit op de DR8 zit erop. Even het tweelingbroertje de Raptor uit de doos gehaald voor het vergelijk. Ik weet nog niet hoe het rijdt, maar optisch krijgt het van mij een dikke 👍.
Ik heb er wielen met 0 offset opgezet (profiel zag er te goed uit om niet te proberen😉), met de originele wielen wordt het nog eens zo’n 2 cm breder.
View attachment 290006
Die Louise wielen heb ik al een jaartje op de Mojave zitten. Ook 0 offset met 5mm extenders en de truggy maat past prima. Ze doen het erg goed op gravel en zand. Slijtage valt dan erg mee. Ik heb ze wel al een aantal malen opnieuw moeten lijmen. En de band is dun en zacht. Die graaft zich flink in bij het nemen van bochten. Op straat rij je dan al snel op de velg. Ik zou er niet te hard mee jumpen op harde ondergrond.
Dan zou ik toch ook eens naar je lagers kijken; zowel de twee diff lagers als de twee diff behuizing lagers. EXB diffs zijn sterker, maar als je ergens teveel speling hebt gaat het alsnog kapot. Misschien heb je een (extra) shim nodig bij de input gear en/of de ring gear kant van het diff. Heb ik bij mij gedaan om het nog iets strakker af te stellen. Standaard FT diffs hebben nu al drie 6s sessies overleefd😂.
Ik heb gemerkt dat er veel flex zit op de bulkheads. Na het vervangen van de plastic bulkheads door aluminium en strak shimmen heb ik geen diff problemen meer. Middendiff difft snel uit bij vol gas geven. Dat geeft enorme toerental verschillen tussen voor en achteras. Hierdoor ontstaat veel warmte in het diff. Dikkere olie helpt hier goed tegen, maar ook het plastic diffhuis geeft steeds meer flex naarmate het warmer wordt. Mijn Mojave heb ik dus met het Arrma alu diff uitgerust. De EXB diffs mogen dan sterker zijn, ik vind het limited slip effect maar niks. Dan heb je nog grote toerental verschillen en dus warmteontwikkeling. Ik heb liever dikkere olie in de normale diffs.
 
Last edited:
Die Louise wielen heb ik al een jaartje op de Mojave zitten. Ook 0 offset met 5mm extenders en de truggy maat past prima. Ze doen het erg goed op gravel en zand. Slijtage valt dan erg mee. Ik heb ze wel al een aantal malen opnieuw moeten lijmen. En de band is dun en zacht. Die graaft zich flink in bij het nemen van bochten. Op straat rij je dan al snel op de velg. Ik zou er niet te hard mee jumpen op harde ondergrond.
Eerste ritje met de buggy met die wielen op 4s ging prima. Ik heb wel bewust de normal compound genomen i.p.v. de soft compound omdat ze niet belted zijn, een vrij lage wand hebben en de buggy niet heel licht is (met lipo richting de 5,5KG).
 
Volgens mij heb ik die ooit gekocht bij euro rc...
Iets vergelijkbaars is dit: https://www.toprc.nl/dusty-motors-shock-absorber-cover-dmc1006.html
Je kan ook zelf rubberen shock socks maken.
Mocht iemand er willen laat maar weten hoeveel en hoe lang je ze wilt hebben, dan stuur ik er op.
image.jpg
 
Tis een verslavende Hobby inderdaad.

Ben ooit eens begonnen met een HPI Nitro RS4 Evo 3, voorzien van een OS .18 CVR (die heb ik weg gedaan, en dat had ik niet moeten doen)
Daar nog een R40 Hara bij gekocht, mooi ding maar eigenlijka lleen voor baangebruik, op een vlakke asfaltweg is het al te ruw voor die auto.
Toen kwam er een Serpent 960 met een Mega .21 Nitro , 2e hands van Alfred (RC-specialist), die heb ik nog steeds, een Serpent 710 en een Serpent 970.
De 9's zijn schaal 1 op 8 en dus ook op redelijk asfalt gewoon leuk om te rijden, bij de 1 op 10ers moet het echt perfect asfalt zijn, te gevoelig voor steentjes en zo.

Onroad begon te vervelen, dus een HPI Nitro Buggy er bij gekocht, en dan kom je opeens een HPI Nitro Truggy tegen, die ook maar gekocht.
Maar in de koudere periodes elke keer weer dat afstellen is lastig, dan wil je gewoon in een verloren uurtje kunnen rijden dus ja, een electro er bij, dat werd een Fireteam 2e hands bij Toemen vandaan. Veel problemen mee gehad, diffs bleven kapot gaan, uiteindelijk EXB diffs rondom, erin, maar ja, vaak toch een klein dingetje kapot en dan kun je weer naar huis, dus nog een 2e electro er bij, een Kraton dus, ook met EXB diffs rondom.
En toen stond er bij TopRC nog een Serpent Spyder 2wd heel zielig in een hoekje, dus ook die maar meegenomen.

Verder vind ik het sleutelen aan t spul wel leuk, dus koop ik vaak zat partijtjes op van defecte RC's of stoppers met de hobby om die te maken en weer door te verkopen. Zo houd ik het betaalbaar, want vaak zitten er best wel leuke upgrades op die auto's. Die zet ik dan over op mijn eigen auto's, en het standaard of EXB spul gaat op de verkoopauto's

Zo zit de Fireteam inmiddels voorzien van:
EXB Chassis, M2C Front/Rear Shock towers, chassis braces, shock holders, ScorchedRC Carbon tower brace, en de Kraton heeft ongeveer hetzelfde.
Verder nog Savox 2290's op beiden, en Proline MX38 belted ook op beiden.
Zo sta ik er ook in, leuk opknappen en doorverkopen om de hobby levendig te houden. Merk alleen dat tijdens de winterperiode de handel aardig op zn gat ligt. Hoe ervaar jij dat? En waar adverteer je?
Bedankt voor je leuke verhaal!
 
Gister eens met de FT gaan rijden. Een koprol gemaakt en helaas beide lightbars van Polo Creations gebroken. Zowel voor als achter. Deze 2e versie ziet er wel goed uit maar kan nergens tegen. Verbaasd me niet echt aangezien het door de wij wijze waarop deze zijn gemaakt weinig structurele sterkte over blijft. Gelukkig had ik deze gratis gekregen omdat mijn bestelling niet helemaal goed was gegaan.

1681195782711.png
1681195834847.png

V2 V1

Ik heb nu nog de 1e versie liggen, deze lijken veel sterker en ga ik dus monteren. Maar om deze compleet te maken ben ik op zoek naar een led strip van 5 mm breed en 20 cm lang, 5 v en in het rood. Mag ook veel langer zijn, en dat ik die op maat knip.
Op Ali al gekeken en verschillende gevonden maar bij allemaal is de rode kleur uitverkocht. Weet iemand iets in NL?

Ook ben ik op zoek naar een soort van afdichting die doorzichtig blijft en ik dus als een soort van waterproofing kan gebruiken op de led.
 
Gister eens met de FT gaan rijden. Een koprol gemaakt en helaas beide lightbars van Polo Creations gebroken. Zowel voor als achter. Deze 2e versie ziet er wel goed uit maar kan nergens tegen. Verbaasd me niet echt aangezien het door de wij wijze waarop deze zijn gemaakt weinig structurele sterkte over blijft. Gelukkig had ik deze gratis gekregen omdat mijn bestelling niet helemaal goed was gegaan.

View attachment 291922View attachment 291923
V2 V1

Ik heb nu nog de 1e versie liggen, deze lijken veel sterker en ga ik dus monteren. Maar om deze compleet te maken ben ik op zoek naar een led strip van 5 mm breed en 20 cm lang, 5 v en in het rood. Mag ook veel langer zijn, en dat ik die op maat knip.
Op Ali al gekeken en verschillende gevonden maar bij allemaal is de rode kleur uitverkocht. Weet iemand iets in NL?

Ook ben ik op zoek naar een soort van afdichting die doorzichtig blijft en ik dus als een soort van waterproofing kan gebruiken op de led.
Ik heb geen ledstrips wel nog een hele partij led losse led lampjes in allerlei kleuren.

Kant en klaar: Misschien is dit een optie, alleen zijn de achterlichten dan wit met de buitenste lampjes in rood. Is de hele voor en achter unit inclusief de doorzichtige beschermplaatjes.
Als ik het straks bij mijn auto even moet opmeten laat maar weten.
https://www.conrad.nl/nl/p/reely-re-5690547-reserveonderdeel-led-lichtunit-voor-achter-1896849.html
1681197488611.png
 
Op Ali al gekeken en verschillende gevonden maar bij allemaal is de rode kleur uitverkocht. Weet iemand iets in NL?

Ook ben ik op zoek naar een soort van afdichting die doorzichtig blijft en ik dus als een soort van waterproofing kan gebruiken op de led.
Waarom niet meteen een IP65 versie?
aliexpes
aliexpres

Cob leds hebben ze ook in alle soorten en maten, die geven wel meet licht dan een strip
voorbeeld/niet rood


Je kan er wel PRF spray up spuiten om het spat waterdicht te maken maar dat vertroebelt wel de leds
 
Genoeg te vinden anders:
https://www.rcracingtwente.nl/produ...c-3-rubber-dichting-6x12x4-mr126-2rs-4-stuks/
https://www.eurorc.com/product/3164/eurorc-rubber-sealed-6x12x4mm-mr126-2rs-bearing-10
https://www.toemen.nl/product/g-for...-abec-3-rubber-dichting-6x12x4-mr126-2rs-4-st
https://www.neita.nl/webshop/lagers...rs-prc-miniatuur-kogellager-1-r-4x12x4-306959
Ik gok dat sandracer ook nog wel ergens een adresje weet.

Mijn advies is; er zit veel kwaliteitsverschil in lagers. Maar als ze goed zijn, zijn ze ook goed. Van de 'niet rc merk' rubberen afdichting lagers vind ik PRC wel een van de betere merken. En zand en water krijgen alles kapot...
 
Genoeg te vinden anders:
https://www.rcracingtwente.nl/produ...c-3-rubber-dichting-6x12x4-mr126-2rs-4-stuks/
https://www.eurorc.com/product/3164/eurorc-rubber-sealed-6x12x4mm-mr126-2rs-bearing-10
https://www.toemen.nl/product/g-force-rckogellager-chrome-abec-3-rubber-dichting-6x12x4-mr126-2rs-4-st
https://www.neita.nl/webshop/lagers...rs-prc-miniatuur-kogellager-1-r-4x12x4-306959
Ik gok dat sandracer ook nog wel ergens een adresje weet.

Mijn advies is; er zit veel kwaliteitsverschil in lagers. Maar als ze goed zijn, zijn ze ook goed. Van de 'niet rc merk' rubberen afdichting lagers vind ik PRC wel een van de betere merken. En zand en water krijgen alles kapot...
Bedankt voor de input. PRC maakt lagers in de kleine maten zie.

Wat gebruik je voor je eigen RC's ?
 
Bedankt voor de input. PRC maakt lagers in de kleine maten zie.

Wat gebruik je voor je eigen RC's ?
Van alles. Ik heb met mijn onroads wel met echt alles geëxperimenteerd. verschillende types (staal/ceramisch/hybrid/...) verschillende merken (fast eddy, aliexpres, avid, ibb, prc, sks,...), verschillende toleranties (ABEC ?/3/5/6). Zelf nog diverse skateboard merken...

Voor offroad komt het iets minder nauw. Als het al aan ABEC 3 of 5 voldoet zit je al goed. (en veel wat nog hogere ratings aangeven is meer slechte marketing dan wat anders) Soms is wat bearing oil gebruiken zeker bij het inlopen, ook wel nuttig.

Ik heb dus een doos vol met veel voorkomende lagers. Zodra ze zijwaartse speling hebben gaan ze de vuilbak in en lopen ze wat stroef ik ze nog wel eens in wd40 baden om het zand eruit te weken.
 
Ik heb ook een voorraad wiellagers voor de 6s modellen, want fijn zand en wiellagers zijn niet de beste vrienden.
Wat scheelt en regelmatig wordt vergeten is het goed strak shimmen van de wielhexen, totdat de as geen laterale speling meer heeft. Meestal hebben een of meerdere hexen uit de doos geen goed geshimde wielhexen.
Met de krachten en snelheden van tegenwoordig krijgen de wiellagers anders namelijk serieuze klappen en vallen ze op een gegeven moment helemaal uit elkaar.
Sinds ik diverse maten shims heb gekocht en daarmee de wielhexen nauwkeuriger ben gaan shimmen is me dat niet meer gebeurd. Dat en uiteraard af en toe kijken of de wielen speling hebben en de lager vervangen moet worden.

Off Topic:
vooruitzichten voor de bash dag volgende week zaterdag zijn nog steeds prima. Zelfs als ze er nu een dag naast zouden zitten;)
1681454177946.png
 
Ik heb ook een voorraad wiellagers voor de 6s modellen, want fijn zand en wiellagers zijn niet de beste vrienden.
Wat scheelt en regelmatig wordt vergeten is het goed strak shimmen van de wielhexen, totdat de as geen laterale speling meer heeft. Meestal hebben een of meerdere hexen uit de doos geen goed geshimde wielhexen.
Met de krachten en snelheden van tegenwoordig krijgen de wiellagers anders namelijk serieuze klappen en vallen ze op een gegeven moment helemaal uit elkaar.
Sinds ik diverse maten shims heb gekocht en daarmee de wielhexen nauwkeuriger ben gaan shimmen is me dat niet meer gebeurd. Dat en uiteraard af en toe kijken of de wielen speling hebben en de lager vervangen moet worden.

Off Topic:
vooruitzichten voor de bash dag volgende week zaterdag zijn nog steeds prima. Zelfs als ze er nu een dag naast zouden zitten;)
View attachment 292688
Ik zal eens wat IBB lagers bestellen via lagerkoning.nl en kijken hoe dat bevalt. Zijn die zo kapot dan zal ik eens kijken naar PRC.
Tip van het shimmen ga ik onthouden, bedankt!
 
Back
Top